A kampánycsend hosszabbítás kommunikációs helyzetelemzése - 2010.04.12.

Az OVB és az OVI 2010.04.11-i működésében jelentős szervezeti, médiakommunikációs és demokrácia-kommunikációs hiba keletkezett.

 

 A 2010. április 11-i országgyűlési választások zárlataként a nehezen megmagyarázható kampánycsend hosszabbítás kommunikációs helyzetének elemzésére tesz kísérletet a Beszédírók Kft.

Szervezeti kommunikációs probléma
Egy 2007-es törvénymódosítás miatt megváltozott a lakóhelytől távoli igazolással való szavazás lebonyolítása. A korábbi jogszabályok a választókra bízták, hogy a választás napján melyik településen vagy a főváros mely kerületének melyik egyéni választókerületében adják le szavazatukat. Előzetesen mindehhez igazolást kellett kérniük a lakóhelyük jegyzőjétől. Az új szabályozás értelmében településenként (illetve kerületenként) egy kisorsolt egyéni választókerületben egy olyan szavazókört kellett a helyi vagy a kerületi jegyzőnek kijelölnie, ahol mindenki leadhatta a szavazatát, aki igazolással szavazott. Így azonban volt olyan szavazókör, ahol a megszokott ezres létszám felett két-háromszoros mennyiségű szavazat leadására került sor, ami több órával kitolta ezen helyeken a szavazás befejezését.
Minderre azonban fel lehetett volna készülni, ugyanis legkésőbb 2010. április 10-én láthatóvá vált a szavazást lebonyolító szervezetnél (mivel péntek délutánig lehetett átjelentkezni) a problémás helyzet. Mégsem volt elég 24 óra arra, hogy operatív módon orvosolják a lehetséges gondot. Kijelenthető, hogy nem készültek fel a legrosszabb forgatókönyvre, arra, hogy a délutáni és az esti órákban a szavazni kívánók száma jelentősen megnövekedhet. A felkészülés, tervkészítés és cselekvés hiánya egyértelműen belső szervezeti kommunikációs problémára vezethető vissza. A közvélemény szemében az illetékes szakemberek döntésképtelenségéről kialakult képet tovább súlyosbította a válságkommunikációs terv vagy annak alkalmazásának hiánya is.
 
Médiakommunikációs hiba
Az Országos Választási Bizottság vasárnap este 7 óra 15 perckor közölte a médiumokkal és ezáltal a közvéleménnyel, hogy határozatlan ideig meg kell hosszabbítania a kampánycsendet. Mindezt megelőzve az OVB még vasárnap délután úgy döntött, hogy aki este hét óráig beállt a sorba a szavazókörnél, az élhet szavazati jogával. Így olyan helyzet alakult ki, hogy az online és az elektronikus médiumok 7 órakor azonnal közölni kezdték a közvélemény-kutató intézetek eredményeit és minden egyéb olyan információt, melyet a kampánycsend alatt nem lehetett volna. Ezért alakult ki az a szürreális helyzet, hogy tudtukon kívül kampánycsendsértést követtek el az egyes médiumok.
Ha már az OVB délutáni döntéséből egyértelművé vált a kampánycsend kitolódása, akkor volt rá megfelelő idő, hogy közöljék a médiával az új helyzetet, így elkerülhető lett volna az akaratlan kampánycsendsértést. Mindezek alapján az OVB által okozott médiakommunikációs hiba tehető felelőssé közvetve a kampánycsendsértésekért.
 
Demokrácia-kommunikációs hiba
A magyar állampolgárok által közvetlenül gyakorolható demokratikus jogot lehetővé tevő választási esemény a magyar demokrácia egyik legfontosabb megnyilvánulási formája. Ennek az eseménynek az átláthatósága, biztonságos lebonyolítása és folyamatos figyelemmel kísérése szenvedett csorbát. A szervezeti kommunikációs és médiakommunikációs hibák alapján generálódott egy demokrácia-kommunikációs hiba, tudniillik az, hogy a választást befejező közös demokráciaélmény egy részétől a magyar társadalom megfosztódott.